Stichting Museumreddingboot Terschelling

De 'Stichting Behoud Oudste Motorreddingboot ter Wereld' werd in 2003 opgericht om de voormalige motorreddingboot Jhr. Mr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg aan te kopen en te restaureren. Dit schip was verbouwd tot plezierjacht en als reddingboot nauwelijks nog herkenbaar. Binnen een jaar is deze boot met hulp van velen in originele staat teruggebracht. Gelijktijdig werd in de haven van West Terschelling een museumsteiger aangelegd, waar de 'Rutgers' een vaste ligplaats kreeg. Zo kan men daar nu de oudste en de nieuwste reddingboten samen in een haven zien liggen: een rijk stukje historie.

Vervolg

Een tweede project volgde met de aankoop van een zeiljachtje dat van de roeireddingboot  Secretaris Schumacher uit 1900 was gemaakt. Dit scheepje werd in oude luister hersteld. Het is de enige ‘overlevende’ van de vele roeireddingboten uit het verleden in Nederland. Jaarlijks wordt deze boot op de speciale lanceerwagen door tien paarden over duin en strand naar zee gebracht en bij gunstige branding in zee gelanceerd. Nergens ter wereld kan deze combinatie van roeiers en paarden nog worden gedemonstreerd!

Een derde project volgt jaren later, wanneer de vroegere, befaamde reddingboot Brandaris uit 1923 wordt gevonden en aangekocht. Oorspronkelijk om dienst te doen als monument op de kade, maar uiteindelijk ligt ook dit historische schip weer zeewaardig in de haven van Terschelling en kunnen vele bezoekers kennismaken met haar glorie. De reddingboten zijn aan de drijvende steiger in het derde dok vlak bij het terrein van de betonning te zien.

Op 7 mei 2018 is de Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld notarieel omgezet in Stichting Museumreddingboot Terschelling

Lid van Nautische Vereniging Oude Reddings Glorie (ORG)

Nautische Vereniging Oude Reddings Glorie

www.oudereddingsglorie.nl