Motorreddingboot Brandaris

Omdat de ‘Brandaris 1’ in 1921 met man en muis verging, kreeg Terschelling in 1923 een nieuwe reddingboot met dezelfde naam. Dit schip heeft vanaf 1923 een markante positie ingenomen op Terschelling. Zij heeft 525 schipbreukelingen gered, vaak onder zware omstandigheden. Met weemoed is in 1960 van haar afscheid genomen toen ze werd vervangen. Nu is de ‘Brandaris’ weer terug in de haven, gerenoveerd in oude staat en geheel zeewaardig voor diverse excursies.

Reddingboot Brandaris op volle zee
De Brandaris op volle zee in de jaren vijftig.

Het schip werd in 1960 vervangen door de zelf richtende motorreddingboot ‘Carlot’. Na enkele jaren dienst op het station Scheveningen werd de ‘Brandaris’ in 1966 door een particulier tot motorjacht verbouwd. Ze voer onder meer op de Middellandse Zee, maar ze kwam ook wel af en toe op Terschelling. Het schip was echter zo lelijk verbouwd dat menig eilander er met enig afgrijzen naar keek.

Op Terschelling wilde men dit schip echter graag als maritiem monument terug, maar het was lange tijd niet te koop. Tot 2011. Toen kon de Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld de ‘Brandaris’ voor een symbolische prijs aankopen. Voor de derde keer begon deze stichting aan een restauratie van een historische reddingboot.

De Brandaris in de grondverf - Foto: Structal Franeker

Monument

Uitgangspunt was het schip als een monument op de havenkant te plaatsen en aan boord vertellingen te houden over reddingen en bergingen van mensen en schepen. Zo zou het een toeristische attractie kunnen worden. Met een campagne werden gelden aangetrokken en het werk kon beginnen.

In oktober 2011 arriveerde het schip bij Scheepswerf Talsma in Franeker. Na sloop van de niet originele delen en herstel van de opbouw, werd de oorspronkelijke stuurkap er weer opgebouwd. Reden voor een bescheiden feestje met sponsoren en relaties. Bij die gelegenheid werden twee weinig gebruikte identieke Kromhoutmotoren voor een boterzacht prijsje aangeboden. Dit aanbod werd dankbaar aanvaard want hierdoor kon het schip vaarklaar worden gemaakt.

Terugreis

Intussen kwam de gemeente Terschelling met het voorstel de ‘Brandaris’ te plaatsen in de nog tot museum in te richten Tonnenloods. Dit zou echter nog jaren duren en dus werd besloten het schip in de haven af te meren. Voordien werd het onderwaterschip geconserveerd.
Eind april 2013 vond de feestelijke oplevering bij Talsma plaats en op 3 mei sleepte motorreddingsboot ‘Suzanna’ onze ‘Brandaris’ de haven binnen.

Reddingsboot op zee met op de achtergrond vuurtoren Brandaris
Op 3 mei 2013 sleepte motorreddingsboot ‘Suzanna’ onze ‘Brandaris’ de haven binnen.

Vaarklaar

Er werd elektra aangelegd en er kwam een nieuwe vloer in de kajuit. En toen kwam er een premie van een sponsor voor het plaatsen van twee Kromhout motoren. Daartoe werd het schip naar Zaandam gebracht. Bij Scheepswerf Kramer maakte Nifos de motoren operationeel en verzorgde Marcel Mook de aftimmering. Boskalis schonk een complete navigatie-outfit.

Ervaring

In mei 2014 keerde de ‘Brandaris’ op eigen kracht terug naar Terschelling. Nu kan een ieder genieten van de verschillende excursies. Het schip is ook te huur voor partijen en als bijzondere vergaderlocatie.